„S realitkou, nebo bez?“
Výsledky průzkumu přináší realitním kancelářím dobré i špatné zprávy
Jak Češi a Slováci doopravdy věří realitním kancelářím? Doposud jsme si tuto otázku zodpovídali spíše na základě našich pocitů. Do dnešních dnů chyběla tvrdá data.
Jednoznačně se za posledních dvacet let důvěra v realitní makléře zvýšila. Trh postupně opouštějí neseriózní subjekty. Praktiky jako klamavé nastavení inzerátů nebo nátlak do podpisu smlouvy jsou minulostí. Lví podíl na tom má zákon o realitním zprostředkování, který znamená mimo jiné to, že profesi makléře už nemůže vykonávat prakticky každý. Nepoctiví realiťáci tak vyklízí pole.
Jejich působení v minulosti ale představuje stín, který se vznáší nad aktuálním realitním trhem. Jsou klienti, kteří realitním makléřům nevěří. A kteří v případě prodeje nemovitosti dělají vše pro to, aby celý proces zvládli sami.
Nemovitost prodávala takřka polovina respondentů, většina prostřednictvím RK
Základní otázka průzkumu byla jednoduchá. Prodávali jste vy nebo někdo ve vašem okolí nemovitost? Pokud zněla odpověď ANO, následovala otázka: Jak prodej nemovitosti probíhal? Když respondent na základní dotaz odpověděl záporně, byl dotázán: Pokud byste prodávali nemovitost, využili byste realitního makléře či kancelář, nebo byste se o prodej pokusili sami?
Výsledky šetření ukazují následující tabulky.
Výsledky jsou velmi zajímavé. Vyplývá z nich, že z lidí, kteří náročný projekt prodeje nemovitosti absolvovali, více než polovina využila služeb realitního zprostředkovatele. Ke 43 % dotazovaných, kteří tak učinili rovnou, je totiž třeba přičíst ještě 12 %, kteří měli na začátku pochybnosti a pokusili se o prodej svépomocí. V průběhu procesu ale zjistili, že na prodej sami nestačí, nebo je realitní makléř zřejmě přesvědčil, že mají prodávat přes něj. Celkem tedy realitní zprostředkovatelé pomohli 55 %.
Statistický vzorek lidí, kteří prodej ještě neuskutečnili, ukazuje zcela jiné tendence. Jen 38 % důvěřuje realitním kancelářím. Celých 62 % by se o prodej pokusili sami.
Jedna dobrá, jedna špatná zpráva
Pro realitní kanceláře z toho plyne jedna dobrá a jedna špatná zpráva. Začneme tou špatnou – z těch lidí, kteří nemovitost nikdy neprodávali, věří realitním kancelářím jen třetina. Realitní makléře ještě pořád mají co dělat ve vylepšení PR. Výzvou pro příští roky je přesvědčit těchto 62 %, že má smysl povolat k prodeji nemovitosti odborníka. Jde totiž o komplexní proces, ke kterému se pojí řada náležitostí – zajištění výpisu z katastru nemovitostí, vytvoření znaleckého posudku, příprava kupní smlouvy, přepis vlastníka, podání přiznání k dani z převodu nemovitosti, předání nemovitosti a tak dále.
Dobrou zprávou ale je, že více než polovina těch, kteří nemovitost opravdu prodávali, služeb realitní kanceláře využila. Možná zde funguje efekt obeznámení s problematikou. Výzkumu se účastnilo mnoho lidí, kteří s nutností prodeje nemovitosti konfrontováni nebyli a možná ani nebudou. Je pouze jejich zkreslenou představou, že na celý proces vystačí sami. Možná by změnili názor, kdyby se tématu více informovali a zjistili, kolik takový prodej nemovitosti svépomocí dá práce.
Prodej nemovitosti s pomocí kvalifikovaného realitního zprostředkovatele je pohodlnější, bezpečnější a často rychlejší než prodej svépomocí. Touto cestou má klient jistotu, že za svou nemovitost získá nejvyšší možnou cenu.
Data byla čerpána z výzkumu Chytrý makléř
Kupující uzavírá rezervační smlouvu zejména z důvodu zajištění exkluzivity – tedy blokace nemovitosti pro sebe. Většinou jsou to kupující, kteří ji chtějí rychle uzavřít a získat časový prostor a klid pro další jednání.
Denní vývoj na trhu ukazuje výrazné změny. Investiční byty se urvaly ze řetězu, nabídka je mizivá a ceny letí nahoru. Opakuje se historie, stejně jako v letech 2007, 2019 a 2021 – poté, co dojdou malé byty, dostane se na větší a rodinné domy.
Toto vyznamenání se řadí k nejvyšším v hodnotícím systému firmy. Vyhlašujeme jej od roku 2010 a aktuálně jej má 15 držitelů. Letos k nim přibyli další.
Již neoddělitelnou součástí výročních konferencí NEXT REALITY je představení nových členů jednotlivých VIP klubů. Jde o trochu jiné ocenění, než jsou klasické kategorie Makléř měsíce, případně Makléř roku.