NAPIŠTE ŘEDITELI

VÝZNAM A PRAVIDLA
REZERVAČNÍCH SMLUV

Kupující uzavírá rezervační smlouvu zejména z důvodu zajištění exkluzivity – tedy blokace nemovitosti pro sebe. Většinou jsou to kupující, kteří ji chtějí rychle uzavřít a získat časový prostor a klid pro další jednání. Složení rezervačního poplatku je tradičně určitý projev vážnosti jejich zájmu. A to nejen vůči zprostředkovateli, ale také vůči vlastníkovi nemovitosti, jehož nemovitost je na dobu rezervace vlastně vyřazena z nabídky a rezervována pro zájemce.

Realitní kancelář nebo developer se v ní zavazuje, že nemovitost nebudou po dohodnutou dobu nabízet jiným zájemcům. Teprve po uzavření rezervační smlouvy obvykle následuje příprava samotné smlouvy o smlouvě budoucí nebo kupní smlouvy, přeci jen si to vyžádá delší čas, který rezervační smlouva stranám poskytne. Tento proces zpravidla trvá několik dní a je třeba v něm dohodnout řadu dalších podmínek, například způsob financování (hypotéka, advokátní nebo notářská úschova), způsob předání nemovitosti apod.  Pokud však kupující nějaké konkrétní podmínky ví již při podpisu rezervační smlouvy a jsou pro něj důležité, není problém je již do rezervační smlouvy uvést. A následně se zohlední při přípravě kupní smlouvy.

Do rezervační smlouvy lze však standardně zahrnout podmínky, za kterých může kupující od smlouvy odstoupit – například pokud nezíská hypoteční úvěr.

Platnost či neplatnost smlouvy nezávisí od toho, jak se smlouva jmenuje, ale co je jejím obsahem. Pokud by obsahovala ujednání, která by odporovala zákonu, mohla by taková ustanovení být neplatná. Mohlo by se jednat třeba o zajištění závazku klienta uzavřít kupní smlouvu smluvní pokutou. Ale určitě to není tak, že by rezervační smlouvy nešlo uzavírat.

Rád bych podotkl, že snahou odborné veřejnosti – a to jak na půdě Asociace realitních kanceláří, tak v rámci Sekce realitního zprostředkování při Hospodářské komoře (v obou institucích působím ve vedení) – je upravit zákon o realitním zprostředkování tak, aby institut rezervační smlouvy byl v této právní normě jasně definován a podmínky byly pro klienty i zprostředkovatele maximálně transparentní.

Robert Hanzl, generální ředitel NEXT REALITY.