V aukci se prodávají umělecká díla, starožitnosti, v dnešní době internetu i spotřební zboží. Jde o starou a osvědčenou formu prodeje, která existuje už od samého počátku tržního hospodářství. Aukce probíhaly ve starém Římě, což vychází už ze samotného názvu (Auctio v latině znamená „zvýšit“). Nejde tedy o nic nového. Přesto je pro mnoho lidí překvapením, že se v aukci dají koupit také nemovitosti. Jde o metodu, která v současnosti přitahuje pozornost stále více lidí. Jedna z největších českých realitních společností NEXT REALITY dokonce aktuálně přichází s aukčním portálem https://aukce.nextreality.cz/, kde budou ty nejzajímavější nabídky pod jednou střechou. Čím to je, že se aukcím tak daří?
Aukce je zvláštní způsob výběrového řízení o nejvýhodnější nabídku. Pořadatel aukce stanovuje podmínky pro její výběr a konečná nabídková cena se určuje formou soutěže mezi účastníky aukce. Ti se snaží splnit předem stanovené podmínky a formou licitace se ucházejí o předmět aukce. Ten, který předloží tu nejvýhodnější nabídku, může předmět aukce získat.
Dříve tato jednání probíhala v takzvaných aukčních síních. Současná doba přináší výrazné zjednodušení. Aukcí je možné se zúčastnit z pohodlí domova.
Prodej nemovitostí touto formou se těší popularitě zvláště v ekonomicky vyspělých zemích. Ve velkém se o byty, domy a pozemky licituje v USA, Austrálii, Kanadě, Německu nebo ve Skandinávii. V České republice jde o relativně nový fenomén. Když o něm vyšly první zprávy v médiích, reakcí byly rozpaky a skepse.
Teď už se ale aukce nemovitostí těší velké popularitě, která neustále roste. A nyní přichází další velký posun – NEXT REALITY spouští online platformu s velmi příjemným prostředím, kde zájemce i případný prodejce najde vše, co potřebuje. Registrovat se lze jen na dva kliky.
Současná situace na trhu s nemovitostmi této strategii přeje. Potenciálních kupců je hodně, nemovitostí na prodej je ale poměrně málo. Úspěch aukce se odvíjí právě od hojné účasti. V případě, že je zájemců málo, není tak velká motivace přihazovat a zvyšovat tak nabídkovou cenu. U opravdu zajímavých objektů toto riziko ale nehrozí.
Jsou kupci, kteří by se v životě aukce nemovitostí nezúčastnili. Mnoho potenciálních zájemců ale tuto formu prodeje rádi vyzkouší. A podle generálního ředitele NEXT REALITY Roberta Hanzla dochází nezřídka ke zvýšení prodejní ceny v průměru o 15 až 20 procent. Výjimkou není ani dvojnásobné zvýšení vyvolávací ceny.
Toto se přitom zdaleka netýká jen lukrativních domů a vil, jež by možná laik v aukci nemovitostí čekal. Právě naopak – velmi žádaným artiklem jsou aktuálně menší byty ve městech, chaty i chalupy.
Ten nejdůležitější argument, proč je aukce bytů, domů a pozemků zajímavá pro prodávající, už byl zmíněn. Specifické prostředí aukce umožňuje vyšroubovat nabídkovou cenu vysoko nad očekávání vlastníka nemovitosti. Výhodou je flexibilita v organizaci a rychlost. Není nutné podstupovat desítky prohlídek, seznamovat se s řadou zájemců, kteří často váhají, případně jsou dopředu rozhodnutí žádný obchod neuzavírat.
Už méně se píše o tom, jak je aukce výhodná pro kupující. I zde ale jde jmenovat jeden pozitivní aspekt – aukce zajišťuje rovné podmínky pro velkou řadu zájemců. Zúčastnit se jich může libovolný počet. Už neplatí pravidlo „kdo dřív přijde, ten dřív bere“. U prodeje klasickou cestou platí, že nabízená nemovitost připadá často tomu zájemci, který kontaktuje majitele jako první. Potenciální další kupci, kteří jsou hypoteticky ochotni za objekt zaplatit třeba o milion korun více, mají smůlu.
Máte zájem o prodej formou aukce?
Ozvěte se nám na info@nextreality.cz nebo 222 517 959
…
…
Češi investice do nemovitostí milují. Jsou zarytými fanoušky cihel, které touží vlastnit. I díky tomu se v průběhu let český realitní trh zejména ve velkých městech vyčerpává. Investicím do cihel ale není nutně konec.
Po osmé hodině večerní došlo na výroční konferenci NEXT REALITY ke zveřejnění výsledků ankety Makléř roku. Každý rok jde o jeden z nejsilnějších momentů, vítěz letos nebyl do poslední chvíle znám... Ale nepředbíhejme.
Jen co se trochu uklidnila atmosféra po korunování Zdeňka Mrňáka v kategorii makléř roku, došlo k ohlášení další kategorie. Na pódiu společnost Robertu Hanzlovi tentokrát udělal Petr Zelenka, ředitel partnerské sítě, a Roman Vlasák, výkonný ředitel ČMRF a spoluzakladatel NEXT REALITY.
Kupující uzavírá rezervační smlouvu zejména z důvodu zajištění exkluzivity – tedy blokace nemovitosti pro sebe. Většinou jsou to kupující, kteří ji chtějí rychle uzavřít a získat časový prostor a klid pro další jednání.