Pobočky

Makléři

NEXT REALITY jako první volba

Před časem založil spolu s kolegou realitní kancelář Next Reality, která ve svém oboru dnes patří k respektované špičce. Robert Hanzl obchodováním s nemovitostmi zjevně žije. Odpovídá přímo a sympaticky přiznává i svůj podnikatelský sen.

       

 

Zobrazit článek v pdf

Chce firmu přivést na vrchol. Tam, kde pro zákazníky bude jednoznačně první volbou.

Městem duchů Praha nebude


Aktuálně se cena 1 m2 bytové plochy v Praze pohybuje v řádu zhruba 100 000Kč. Kdo si podle vás tento typ bydlení může dovolit?

Troufám si říci, že Praha dnes v oblasti nákupu nemovitostí už téměř běžným obyvatelům metropole není určená. Momentálně je tu velká poptávka po investičních nákupech a zájem o nemovitosti ze strany zahraničních

zájemců. Nakupují byty a domy s následným pronájmem a výnosem. V takovém případě je o nákup nemovitostí v hlavním městě skutečně velký zájem. Další oblasti naší země jsou v tomto ohledu stále na poněkud jiné úrovni.

Jsou podle vás ceny nemovitostí u nás už na vrcholu?

Lidé se mě na to často ptají. Logicky je zajímá, zda už náhodou ceny nemovitostí nepůjdou dolů. Vždy odpovídám stejně. Vzhledem k tomu, že už téměř není co nakupovat, neočekávejte, že nemovitosti zlevní.

Nebude Praha brzy připomínat třeba Londýn, kde je v této chvíli asi 22 000 prázdných bytů zakoupených jako investice. Stane se i naše metropole brzy podobným městem duchů?

Nic takového si nemyslím. Srovnejte si ceny nemovitostí v Londýně a v Praze. Na to, že Praha patří mezi velmi zajímavé evropské destinace, drží ve srovnání se zahraničím stále ještě ceny relativně nízko. Vždy říkám, že hlavní odraz cen nemovitostí můžete vnímat v možnostech nákupu obyvatel. Promítá se do toho samozřejmě i aktuální situace na trhu, zaměstnanost a výše příjmů. V současné době je ale patrný vytrvalý tlak na zvyšování příjmů obyvatel a neočekává se, že by firmy začaly propouštět. Přinejmenším v okrajových částech Prahy je bydlení stále dosažitelné. V Londýně je průměrný obyvatel Velké Británie ve věci nákupu nemovitosti prakticky bez šancí.

V jaké míře se do vašeho byznysu promítají nejrůznější startupy, které nabízejí třeba odhady nemovitostí zdarma?

Odhady a cenové mapy obvykle slouží k obecné informovanosti. To je pro nás spíše dobře, protože čím více dostupných informací klient získá, tím relevantněji se může rozhodnout o tom, jak cenu nemovitosti stanovit. Větším problémem jsou pro nás různé projekty, které už v naší branži musíte vnímat jako konkurenci. Jsou to různé servery Bezrealitky a podobné.

Jak se snažíte s takovým typem konkurence vyrovnat?

Majiteli, který se dnes snaží prodat svou nemovitost, určitě poradím, ať se pro sebe snaží získat co nejvyšší cenu. Často ani samotní majitelé netuší, jaká ta nejvyšší cena za jejich nemovitost může být. Pomocí inzerce na nejrůznějších serverech to ale bohužel nezjistí. Přitom až padesát procent zakázek se realizuje právě tam. Běžný kupující si dnes otevře právě podobné vyhledávače, kde se různé nemovitosti filtrují. Objevují se tu ale i různí spekulanti. Pokud budu chtít ušetřit, půjdu tam, kde není realitní kancelář. A na čem ušetřím? Ne na provizi, ale právě na ceně nemovitosti, protože se jejímu majiteli budu snažit dát nižší cenu. Nakonec je to i hlavní argument, proč v dnešní době prodávat přes realitní kancelář. Je to jednoduché. Jedině tam dostanete za vaši nemovitost nejvyšší cenu.

Co realitní makléř musí investovat do toho, aby výhodně prodával?

Obvykle říkám, že začít pracovat jako realitní makléř, je jeden z nejjednodušších způsobů, jak začít podnikat. S realitami můžete začít prakticky okamžitě. Je samozřejmě třeba projít školením a adaptací, kterou má každá kancelář nějakým způsobem nastavenou. Nicméně, pokud se rozhodnete v jakémkoli odvětví podnikat, vždy musíte počítat s určitou vstupní investicí. Zázemí realitních kanceláří je ale přizpůsobené tomu, aby makléř nemusel do začátků příliš investovat. Samozřejmě, že si zaplatí například zmíněné školení, ale vše ostatní by kancelář měla pro začínající makléře mít k dispozici. Investovat musí jen čas a vlastní invenci.

Jak dlouho trvá prodej nemovitosti v Praze?

Musíte přirozeně vycházet z různých kategorií nemovitostí. Pokud dnes nabízíte malometrážní byt 1+kk, 2+kk, 3+kk s běžně nastavenou cenou, do tří měsíců vám seženeme zájemce, který provede rezervaci a může se vyřizovat hypotéka. V kategorii rodinných domků kolem pěti milionů Kč na okraji Prahy trvá v současné době zhruba šest až devět měsíců, než se podaří je prodat. V případě luxusnějších nemovitostí může být prodej ještě delší, v průměru vychází až 16 měsíců.

Kupují luxusní nemovitosti pouze zahraniční klienti?

Ve velké míře ano, ale stále se zvyšuje i poptávka ze strany českých zájemců.

Realitní trh je roztříštěný


Jakým způsobem jste se k realitnímu byznysu dostal vy sám?

Před čtrnácti lety, kdy jsem přišel z Pardubic do Prahy a hledal práci. Zaujala mě tehdy nabídka jedné z realitních kanceláří. Nastoupil jsem tam a seznámil se s kolegy, s nimiž vlastně spolupracuji dodnes.

Bylo rozhodnutí pustit se z pozice makléře do samostatného podnikání složité?

Next Reality jsme založili v roce 2006. Do realitního byznysu jsem sám vstoupil o tři roky dříve. Tehdy nebylo úplně běžné, že by služby nabízelo tak velké množství realitních kanceláří jako dnes.

Žádné velké sítě, ani třeba americké realitky, které přicházejí se svými franšízovými koncepty. Zakládali jsme proto naši společnost v době, kdy nová vlna realit- ních kanceláří teprve začínala vznikat. Pro samostatný byznys to byl ideální čas. Samozřejmě, že moderní trend v našem podnikání souvisel i s nástupem internetu. Myslím si, že založit v dnešní době velkou realitní kancelář, která by měla značku, odpovídající velikost a byla zapojena do sítě, už prakticky není možné.

S kolika kolegy jste Next Reality založil?

Ve své době jsme Next Reality zakládali dva. Můj kolega Roman Vlasák a já. Je to už jedenáct let a stále ve firmě společně působíme. Domnívám se, že to je jedna z mála výjimek na českém realitním trhu. Zakladatelé, kteří i po letech ve své firmě stále aktivně působí. Navíc znovu říkám, že tehdy měl realitní trh v sobě prvky jistého amatérismu. Šli jsme proto do podnikání s tím, že svou práci budeme dělat lépe.

Jaký je dnes realitní trh v Čechách?

Velmi roztříštěný. Ve srovnání s Evropou máme dokonce nejvyšší počet realitních makléřů na počet obyvatel.

Jsme špička Evropy v počtu makléřů?

Přesně tak! Dokonce jsem si připravil na toto téma analýzu a mohu vám ji poskytnout. Domnívám se, že určité omezení a jistá míra regulace bude nutná.

Z toho důvodu jste se jako člen Rady Asociace realitních kanceláří tak intenzívně věnoval přípravě realitního zákona, který se nakonec ve sněmovně vůbec neprojednával?

Zákon připravuje Ministerstvo pro místní rozvoj, které si pro ten účel nechalo zpracovat analýzu činnosti realitních kanceláří. Ministerští úředníci provedli srovnání s okolními evropskými státy a zjistili, že realitní trh u nás prakticky vůbec není regulovaný a činnost v této oblasti může vykonávat téměř kdokoli. Tím pádem i člověk bez kvalifikace. Cílem zákona proto je nastavit v této oblasti podnikání pravidla. Samozřejmě, že v rámci jeho připomínkování se hodně angažovala Asociace realitních kanceláří, stejně jako Hospodářská komora. Řeší se tu například povinné pojištění i rozsah finančních prostředků, s nimiž realitní kanceláře mohou manipulovat. Návrh zákona se dostal dokonce i na Legislativní radu vlády. Bohužel ale v předvolebním období už nebyl čas a ani prostor se jim v parlamentu zabývat. Podle posledních informací z ministerstva by se ale měl nadále řešit.

Očekáváte, že se na pořad jednání nové sněmovny návrh zákona dostane?

Doufám, že ano. Věřím, že díky tomu dojde k nutné regulace trhu realitních makléřů. Služby, které nabízíme, budou díky tomu kvalitnější.

Jaký rozsah by podle vás měla mít plánovaná regulace?

Stávající počet realitních makléřů by bylo ideální regulovat na třetinu. I v takovém případě by nás tu ale bylo mnohem více, než je tomu například v sousedním Německu. Dnes se na českém trhu pohybuje zhruba patnáct tisíc realitních makléřů. Podle mého názoru by jich pokrýt zájem na českém realitním trhu stačilo pět tisíc. V porovnání se zmíněným Německem by nás tu ale stále ještě bylo hodně.

Zachováváte od doby založení stejný podnikatelský koncept?

V poslední době jsme jej poněkud změnili. Prvních deset let jsme mířili na systém vlastních kanceláří. Znamená to, že jsme byli vlastníky každé pobočky v republice. Přicházející klienti obchodovali přímo s Next Reality Group. Při desátém výročí firmy v loňském roce jsme přešli na systém Next Reality Partner. Každá kancelář už vlastně obchoduje přímo sama se svými klienty. Dáváme jim možnost opřít se o naši značku, která je na trhu už známá. Nicméně makléři, kteří s námi v rámci Next Reality spolupracují, jsou samostatní podnikatelé. V podstatě jde o klasický franšízový koncept, ale u nás ho nazýváme - partnerství. Aktuálně provozujeme v obou systémech 40 poboček na území celé ČR.

Očekávají vás v nejbližší době nějaké novinky?

Do konce letošního roku chceme otevřít dalších pět kanceláří. Jednáme s větším počtem zájemců o licence. V současné době se nám dost daří na Moravě a nové pobočky tak otevíráme od Brna po Ostravu.

Máte vůbec ještě nějakou nesplněnou podnikatelskou ambici?

Mou ambicí je dostat naši firmu na absolutní vrchol. Znamená to, že pokud se klient rozhodne prodat nemovitost, zvolí Next Reality jako svou vůbec první volbu.

Vaše osobní údaje jsou společností NEXT REALITY zpracovávány v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 – GDPR

Používáním webu NEXT REALITY souhlasíte s tím, že k poskytování služeb a analýze návštěvnosti web používá soubory Cookies

Rozumím