Na 1. Odborné realitní konferenci, která se konala 11. 4. 2017 v hotelu Ambassador v Praze, jsem ve svém vystoupení poukázal na skutečnost, že je v České republice stále ještě relativně velké procento obchodů, kdy majitelé prodávají svou nemovitost mimo realitní kanceláře.
Nyní pominu skutečnost, že určitá část prodejů však přes realitní kanceláře zajištěna je, respektive realitní kanceláře ony nemovitosti nabízejí, nicméně pro majitele slouží jen jako bezplatný inzertní server. Vzhledem k tomu, že makléři často nevedou evidence o klientech, poskytují informace po telefonu, neuzavírají zprostředkovatelské smlouvy, či do nabídky uvedou přesnou adresu nemovitosti, tak se prodávajícím a kupujícím vlastně ani nedivím. Zde je stále obrovský prostor pro zlepšení práce jak velké části realitních makléřů, tak i kanceláří.
Čemu se ale podivuji maximálně, je fakt, že se v dnešní době stále ještě najdou majitelé nemovitostí, kteří věří tomu, že mohou „výhodně“ (úmyslně dávám do uvozovek) prodat nemovitost prostřednictvím soukromé inzerce. V době, která je prošpikována informacemi, v době, kdy jsou kupující ochotni zaplatit často až neuvěřitelné ceny nemovitostí, v době, kdy prodávající, vzhledem k situaci na trhu, má ve svých rukou možnost nastavení pravidel a podmínek prodeje, se někteří majitelé rozhodnou to nejcennější, co mají (nemovitost v řádech milionů Kč), prodat bazarovým způsobem. Nevědomky si tak zadělávají na budoucí problémy a ze své nemovitosti dělají ihned na startu závodu se jménem „realitní transakce“ outsidera, který má předurčeno minimálně nevyhrát. A to je pro každého vlastníka nemovitosti obrovská škoda (nutno říct, že si za to jako profese můžeme do jisté míry sami. V minulosti bylo kvalitních služeb a makléřů jako šafránu. Dnes je však situace jiná, profesionalita stoupá, každý klient má na výběr ze značek či jmen makléřů, za kterými stojí vynikající reference, mnohaleté zkušenosti a schopnosti).
Každý takový majitel by si měl zjistit několik dat o chování kupujících. Když už například server na soukromou inzerci za každou zalistovanou nemovitost od inzerenta vybírá poplatky, nabízí služby jako klasické realitní kanceláře, a to za nemalé finanční prostředky, opravdu naplní očekávání majitele a zajistí mu prodej? A bude to prodej za nejvyšší možnou cenu? Každý prodávající by si měl nejdříve odpovědět na tyto otázky a také si zcela realisticky přiznat, zdali mu náhodou nejde jen o to, nemovitost někde inzerovat a dále již nedohlédne. Pokud by se však zaměřil na cíl, najít svého „vysněného“ kupujícího, nemohl by nemovitost nabízet tam, kde se takový klient nebude nikdy pohybovat. Kupující totiž nehledají nabídky na bazarových serverech. Hledají tam, kde se jim dobře filtruje, kde jsou aktuální nabídky, kde jsou profesionální fotografie, popisy, videa, kde jim za pomocí nemalých prostředků realitní kanceláře ve spolupráci s realitními servery nabídnou nemovitost až „pod nos“ a hlavně, kde je po kontaktu na telefon či email někdo profesionálně odbaví. Nikdo dnes nemá čas se někde přebírat neaktuální nabídkou, číst neprofesionální texty a hlavně, nechat si posílat SMS s telefonním číslem na majitele, kterému se následně nelze ani dovolat. Proč taky, vždyť je to soukromá osoba – proč by měl brát telefon třeba v neděli, když zrovna někdo volá. Trefné je srovnání s prodejem někde na tržnici nebo v bazaru, což je adekvátní prodeji nemovitosti prostřednictvím soukromé, tedy bazarové inzerce bez realitky. Oproti tomu vyšperkovaná nabídka v krásném obchodě uvnitř obchodního centra, kde má kupující vytvořen maximální komfort k nákupu a díky tomu je samozřejmě ochoten zaplatit víc, snese srovnání s nemovitostí nabízenou prostřednictvím solidní realitní kanceláře, která zajistí uveřejnění na všech navštěvovaných realitních serverech.
Jako majitel nemovitosti bych si tedy odpověděl ještě na jednu otázku: Opravdu dostanu za svoje zboží (nemovitost) stejné peníze v bazaru nebo na tržnici, než v obchodním centru nebo v obchodě na hlavní třídě uvnitř centra města?
A co takhle prohlídky. Opravdu chtějí obě strany jednat spolu napřímo? Má to logiku? Prodávající chce přece za co nejvíce prodat, kupující za co nejméně koupit. Kde se dvě soukromé osoby jako protistrany v obchodě mohou rozcházet více v požadavcích a ve finančním plnění než při prodeji nebo koupi nemovitosti? Nasnadě je myšlenka, zdali by nebyl vhodný někdo mezi, kdo obchod vytvoří, nastaví, projedná vyvážené podmínky pro obě strany a zajistí potřebný servis.
V poslední době se také množí celá řada případů, kdy na bazarových serverech bez realitky hledají nemovitosti spekulanti, kteří se chtějí úmyslně vyhnout kontaktu s realitní kanceláří. Proč tomu tak je? Reálný případ, kdy majitelům zbyly jen oči pro pláč, uveřejním brzy v druhém díle článku: Prodej na bazarovém serveru bez realitky? Prodávající – nenechte se okrádat, chtějte více!
Majitelé nemovitostí určených k prodeji, pokud se právě rozhodujete, jaký způsob prodeje zvolit, šetřete energií, nenechte se zlákat na zdánlivě výhodnou inzerci, která vám zajistí pouze starosti. V konečném efektu za ni draze zaplatíte tím, že za nemovitost obdržíte mnohem nižší cenu a budete nuceni zaplatit i všechny poplatky kolem, počínaje právníkem, přes inzerci až po poslední ověření podpisu na kupní smlouvě. Kdo vám zaplatí čas, který tím vším strávíte, to nechám na vás. Vyberte si realitní kancelář, která ve vašem regionu působí, pozvěte si makléře, nechte si předložit nabídku služeb toho, co pro vás makléři zajistí a pak si jednoho vyberte pro prodej. Toto je lety a tisíci spokojených klientů osvědčený způsob prodeje.
Robert Hanzl, spolumajitel NEXT REALITY a člen Asociační rady Asociace realitních kanceláří ČR.
Zvyšující se poptávka po nemovitostech a pozvolný růst cen představuje příležitost pro kvalitní zkušené makléře, ale i pro nováčky.
Realitní zprostředkování se aktuálně nachází v ideálním rozpoložení trhu, které je výjimečné. Na trhu je dostatek nemovitostí za ceny, které se propadly a dostatečná poptávka k nákupům.
Realitní společnost NEXT REALITY se stala partnerem Středočeského krajského fotbalového svazu. Její zástupci společně s předsedou Tomášem Neumannem dali také život projektu Podpoř svůj klub, ve kterém se vzdávají části své provize ve prospěch fotbalového klubu ve Středních Čechách, který se klient rozhodne podpořit.
Čtyři měsíce běží projekt Podpoř svůj klub ve Středočeském kraji. NEXT REALITY navázalo spolupráci a celý projekt rozjelo s SKFS. Za dosavadním průběhem se v rozhovoru ohlédl Petr Zelenka, ředitel partnerské sítě a člen představenstva NEXT REALITY.